• Zdobywanie informacji o świecieZdobywanie informacji o świecie
    Umiejętność zdobywania nowych informacji i łączenia ich w pewne przyczynowo-skutkowe łańcuchy pojęciowe absolutnie nie każdemu przychodzi z taką samą łatwością i w tym samym tempie. Oczywiście zdrowo i przeciętnie rozwijający …
  • Zapisz się do szkoły językowejZapisz się do szkoły językowej
    Znajomość języków obcych to w dzisiejszych czasach jedno z wymagań, jakie musi spełniać niemalże każdy pracownik. Już od najmłodszych lat nasze dzieci są uczone języków obcych. Posiada to ogrom zalet, …
  • Cyfrowy analfabetyzm – jak go zwalczyć?Cyfrowy analfabetyzm – jak go zwalczyć?
    W dzisiejszych czasach znajomość obsługi komputera jest absolutnie niezbędną umiejętności, przydatną na każdej płaszczyźnie naszego życia. Osoby, które o posługiwaniu się tym urządzeniem nie mają pojęcia, muszą liczyć się ze …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.