• Emisja głosu – programEmisja głosu – program
    Względem nauki w przedszkolu ważne są pewne elementy edukacyjne. Przede wszystkim emisja głosu, to właśnie na tym można się najbardziej skupić. Taka emisja głosu to przede wszystkim ćwiczenia prowadzone dla …
  • Po wiedzę do szkoły prywatnej?Po wiedzę do szkoły prywatnej?
    Istotnie w obecnych czasach gospodarki, w której liczy się przede wszystkim konkurencyjność ludzie szukają coraz lepszych firm kształcenia i poświęcają wiele uwagi na szkoły prywatne, które zaczynają cieszyć się coraz …
  • Praca w budownictwiePraca w budownictwie
    Budownictwo. Mężczyźni często podejmują się różnych prac, zanim odnajdą tę jedną, wymarzoną. Mężczyźni w czasie swojej młodości, czasem jeszcze przed zdobyciem wyższego wykształcenia i przed znalezieniem pracy docelowej, takiej, w …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.