• Jedynie pasja jest gwarantem sukcesu w nauceJedynie pasja jest gwarantem sukcesu w nauce
    Jaki jest najważniejszy składnik sukcesu w nauce, bez którego po prostu nie da się funkcjonować normalnie w standardowej szkole? Bez wątpienia jest to prawdziwa pasja z jaką wykonujesz swoje codzienne …
  • Popularność kluczem do sukcesuPopularność kluczem do sukcesu
    Dla wielu ludzi rankingi i wyniki statystyczne stają się wielką obsesją – tym większą, im mocniej dotyczą życia człowieka bezpośrednio w nie ingerując. A dzieje się tak coraz częściej, gdyż …
  • Rozpoczynanie długiej przygodyRozpoczynanie długiej przygody
    Studia przeważnie trwają pięć lat, co sprawia, że po ich zakończeniu człowiek czuje się dość mocno zmieniony i nadgryziony przez ząb czasu. Teoretycznie jest to doskonały okres, aby młodzi studenci …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.