• Jakie kierunki mają przyszłość?Jakie kierunki mają przyszłość?
    W dzisiejszych czasach trudno jest przewiedzieć, jaki zawód będzie praktyczny za kilka lat i jakiego powinniśmy się uczyć. Osoby młode również tego nie wiedzą i bardzo często poświęcają kilka lat …
  • Zdobycie wykształcenieZdobycie wykształcenie
    W Polsce jest tak, że każdy z musi podchodzić do zdobycia odpowiedniego wykształcenia. Możemy przy tym wymienić na przykład szkoły podstawowe, szkoły średnie, gimnazjum, jak i uczelnie. Warto dzisiaj postarać …
  • Szkolenia edukacyjne przed egzaminem gimnazjalnymSzkolenia edukacyjne przed egzaminem gimnazjalnym
    Nasz system nauczania zaczyna wprowadzać coraz większe urozmaicenia w celu jeszcze bardziej wnikliwego sprawdzania jakości wiedzy, które posiadają dzieci. Jest to również informacja dla rodziców na temat tego gdzie ich …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.