• Niebezpieczne eksperymenty
    O zdrowie należy dbać w każdym momencie. Możemy je bardzo szybko stracić, jak i nadwyrężyć. Tak samo podczas wykonywania odpowiednich eksperymentów musimy zachować pewne formy bezpieczeństwa. Wiadomo, że wszystko zależy …
  • Przewaga umysłu ścisłego nad humanistycznym
    Przez wiele lat konflikt między ludźmi z umysłem ścisłym a humanistami przebiegał w sposób dość pokojowy i wyrównany, ponieważ obie strony miały na swoją obronę liczne dzieła, bez których druga …
  • Godzina wychowawcza, czy jest konieczna?
    Bardzo często można zastanawiać się nad tym, czy kwestia godziny wychowawczej jest istotna, aby móc odpowiednio podejść do uczniów. Właściwe prowadzenie tej lekcji na pewno pozwoli uzyskać odpowiedni kontakt z …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.