• Czy warto podejmować studia?Czy warto podejmować studia?
    Wielu młodych ludzi zraża się do studiowania, ponieważ nieustannie słyszymy w telewizji czy czytamy w gazetach o tym, że ukończony kierunek studiów nie jest wcale gwarancją na znalezienie odpowiednio płatnej …
  • Jak zaplanować naukę?Jak zaplanować naukę?
    Jednym z najważniejszych aspektów, jakie to najważniejsze są wówczas, kiedy się uczymy jest właściwe zorganizowanie czasu. Jeśli nasza organizacja nauki jest pod każdym względem doskonała wówczas stanowi dla nas podstawę …
  • Czy zdobytą wiedzę należy pielęgnować?Czy zdobytą wiedzę należy pielęgnować?
    Poświęcając czas na naukę chcemy, aby wiedza, którą zdobędziemy pozostała w nas jak najdłużej. Prawda jest jednak taka, że gdy zbliża się kolejny sprawdzian czy kolokwium, uświadamiamy sobie, że niewiele …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.