• Nikt nie lubi się edukowaćNikt nie lubi się edukować
    Istnieje stwierdzenie, ze nikt nie lubi się edukować, że nikt nie lubi się uczyć. Oczywiście nie jest to prawda. Wiadomo, ze wiele osób nie lubi się uczyć, wiele osób nie …
  • Rankingi popularności coraz ważniejszeRankingi popularności coraz ważniejsze
    Różne uczelnie mają bardzo różną renomę i bardzo rzadko składa się tak, że jedna szkoła wyższa wyraźnie prowadzi we wszystkich dyscyplinach naukowych. Dlatego rozliczne rankingi pokazujące popularność i jakość danych …
  • Czy warto podejmować studia?Czy warto podejmować studia?
    Wielu młodych ludzi zraża się do studiowania, ponieważ nieustannie słyszymy w telewizji czy czytamy w gazetach o tym, że ukończony kierunek studiów nie jest wcale gwarancją na znalezienie odpowiednio płatnej …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.