• Wiedza potrzebna w nietypowych sytuacjachWiedza potrzebna w nietypowych sytuacjach
    Wiedza nie tylko ta szkolna jest bardzo potrzebna. Niejednokrotnie z niej korzystamy na co dzień. Oczywiście wniosek z tego jest taki, ze dzięki wiedzy zachodzimy w życiu bardzo wysoko i …
  • Wiedza życiowaWiedza życiowa
    Posiadając jedynie wiedzę naukową, niestety, nie będzie można radzić sobie w odpowiedni sposób w życiu. Nie będzie się miało możliwości podejmowania wielu wyzwań w życiu, ponieważ nie będzie się wiedziało …
  • Studia podyplomowe coachingStudia podyplomowe coaching
    Czy studia podyplomowe coaching są dla Ciebie?. W ostatnich latach coaching stał się pojęciem bardzo modnym i jednocześnie wiele uczelni prywatnych zaczęło oferować wykształcenie w tym kierunku. Zazwyczaj korzystają z …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.