• Ania z Zielonego WzgórzaAnia z Zielonego Wzgórza
    Jedną z lektur obowiązkowych podczas edukacji w szkole podstawowej jest powieść przygodowa Ania z Zielonego Wzgórza. Jest ona łatwa i przyjemna do czytania zwłaszcza że rozwija wyobraźnię czytelników. Została napisana …
  • Nikt nie lubi się edukowaćNikt nie lubi się edukować
    Istnieje stwierdzenie, ze nikt nie lubi się edukować, że nikt nie lubi się uczyć. Oczywiście nie jest to prawda. Wiadomo, ze wiele osób nie lubi się uczyć, wiele osób nie …
  • Wpływ rodziców na proces edukacjiWpływ rodziców na proces edukacji
    Przekonanie dzieci do nauki stanowi dla rodziców niejednokrotnie bardzo wielkie wyzwanie, które równie często przerasta rodziców nie umiejących porozumieć się ze swoimi pociechami. Mało godzin spędzonych przez rodziców z dzieckiem …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.