• Edukacja – cel życia.Edukacja – cel życia.
    Wiadomo, że każdy człowiek potrzebuje się edukować. Jedni dla przyszłej pracy, inni dla teraźniejszej potrzeby, a jeszcze inni dla samych siebie. Jest to bardzo przyjemna czynność, jeśli nie musi być …
  • Jak zaplanować naukę?Jak zaplanować naukę?
    Jednym z najważniejszych aspektów, jakie to najważniejsze są wówczas, kiedy się uczymy jest właściwe zorganizowanie czasu. Jeśli nasza organizacja nauki jest pod każdym względem doskonała wówczas stanowi dla nas podstawę …
  • Charaktery nauczycieliCharaktery nauczycieli
    Niektóre dzieci budząc się rano są ogromne przerażone kolejnym spotkaniem ze znienawidzonym nauczycielem. Niestety to, że dziecko nie lubi danego belfra nie jest wcale dziwne. Po prostu wiele osób w …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.