• Konstytucja 3 majaKonstytucja 3 maja
    Konstytucja 3 maja. Konstytucja przyjęta 3 maja 1791 roku była pierwszym spisanym tego typu dokumentem nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Na świecie tylko konstytucja amerykańska została uchwalona …
  • Wirtualne wykładyWirtualne wykłady
    We współczesnej rzeczywistości chodzi o to, aby jak najbardziej usprawnić sobie proces nauki. Jest to możliwe głównie za pomocą internetu, który obecnie przeżywa prawdziwy renesans i jest okazją do zagłębienia …
  • Jakie możliwości daje nam współczesne nauka?Jakie możliwości daje nam współczesne nauka?
    Postęp naukowy w wielu dziedzinach życia jest coraz szybszy. Zdecydowanie przekroczył on nawet optymistyczne przewidywania wielu futurystów. Postęp naukowy jest znacznie szybszy od przewidywanego postępu w trybie geometrycznym, co dotyczy …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.