• Sztuczki magiczneSztuczki magiczne
    Gdy widzimy określone sztuczki magiczne w telewizji, czy na monitorze komputera, to na pewno jesteśmy nimi zachwyceni. Ale wiele zależy też od umiejętności określonego iluzjonisty. To on przecież decyduje, jaki …
  • Matematyka jak do niej przywyknąć?Matematyka jak do niej przywyknąć?
    Bardzo często zadania matematyczne są piętą Achillesa wielu uczniów. Nie każdy potrafi w łatwy sposób rozwiązać trudne zadania, czerpiąc z tego satysfakcję. Osoby, które mają trudności z zadaniami matematycznymi nie …
  • Sposoby na poprawę pamięciSposoby na poprawę pamięci
    Większość z nas chciałaby wszystko dobrze zapamiętywać, aby nie mieć później z tego tytułu nie przyjemnych sytuacji. Jak łatwiej by było jakby pamiętało się wszystko co ma się zrobić, załatwić, …

Tryskawiec sprezysty

Rozpowszechniony w rejonie Morza Śródziemnego tryskawiec sprężysty, zwany też ogórkiem tryskającym (Ecballium elaterium), nie może liczyć na to, że wiatr uniesie dalej jego pociski. Nie wystrzeliwuje on bowiem lekkich jak pyłek zarodników, lecz nasiona, które są większe i cięższe niż cała opisana mchowa „armaUC. Toteż strzela nie pod kątem prostym, lecz pod najkorzystniejszym dla str/ału na odległość kątem 50 do 55 stopni. Fizycy, którzy to przeczytają, zaprzeczą mi i stwierdzą, że najwienia jest we wszystkich odpowiadających sobie punktach obu skrzydeł dokładnie ten sam. Pod dwoma względami jednak skrzydlak jesionu wyraźnie odbiega od łopaty śmigła: po pierwsze – najszerszy jest w miejscu o wiele bardziej oddalonym od osi obrotu niż w śmigle; po drugie – już od jednej trzeciej długości (licząc znów od osi obrotu) jest proporcjonalnie biorąc znacznie cieńszy niż łopata śmigła. W obu przypadkach parametry rośliny są z technicznego punktu widzenia korzystniejsze. Większa szerokość łopaty w miejscach o większej prędkości obrotowej (a więc bliżej wierzchołka) oznacza przeciwstawienie prądom powietrza większej powierzchni oporowej, a jej mniejsza grubość – znaczne i z punktu widzenia budowy obiektów latających bardzo ważne zmniejszenie ciężaru. Dlaczego więc specjaliści w zakresie techniki lotniczej nie budują obiektów latających według tak samo korzystnych parametrów? Otóż nie potrafią tego dokonać bez szkody dla wymaganej stateczności.

Comments are closed.