• Twarda walka o potencjalnych wykładowcówTwarda walka o potencjalnych wykładowców
    Coraz częściej rywalizacja na rynku oferty edukacyjnej przypomina prawdziwą bratobójczą wojnę pomiędzy rynkowymi konkurentami. Dzieje się tak dlatego, że od wielu lat obok zwykle szanowanych i podziwianych uniwersytetów i szkół …
  • Korepetycje maturalneKorepetycje maturalne
    W sytuacji, w której konkurencja o miejsce na rynku pracy (przez złośliwych zwana „wyścigiem szczurów”) rozpoczyna się bardzo wcześnie, najnaturalniejszym jest, że na etapie maturalnym mamy do czynienia już z …
  • Czytanie książek jako pogłębianie wiedzyCzytanie książek jako pogłębianie wiedzy
    We współczesnym, szybko rozwijającym się i pełnym technologii świecie książka jest ciągle uważana za źródło wiedzy. W stronnicach książkowych jest zawarta nauka, edukacja, wiedza na przeróżne tematy. Książki nie mają …

System edukacji

Reforma systemu szkolnictwa, która zadecydowała o obecnej strukturze funkcjonowania szkół powszechnych w naszym kraju, jest po dziś dzień (a może i z każdym rokiem bardziej) ostro krytykowana zarówno przez specjalistów, nauczycieli, jak i przez uczniów. Wcześniejszy system zakładał istnienie szkoły podstawowej, która składała się z ośmiu klas, a następnie czteroletniego liceum, które miało przygotowywać uczniów do egzaminów na studia. Obecnie edukacja w Polsce ujęta jest w system trójstopniowy – sześcioletnia szkoła podstawowa, następnie trzyletnie gimnazjum, po czym uczeń trafia do liceum, gdzie nauka trwa trzy lata, lub technikum, w którym uczeń kształci się cztery lata. Inną możliwością na etapie pogimnazjalnym jest start do szkoły zawodowej, która trwa zależnie od danego profilu od trzech do czterech lat. Pedagodzy i uczniowie zgodnie twierdzą, że sam pomysł powołania instytucji gimnazjum był pomysłem zupełnie chybionym. Często wskazuje się na gimnazja, jako na „szkoły przemocy”, gdyż uczniowie znajdują się wtedy na wyjątkowo trudnym etapie okresu dojrzewania. Z kolei skrócenie czasu nauki w liceach ogólnokształcących sprawia, że kandydaci na studia w ogromnej większości przypadkow są słabo przygotowani do podjęcia studiów wyższych.

Comments are closed.