• Jakie możliwości daje nam współczesne nauka?Jakie możliwości daje nam współczesne nauka?
    Postęp naukowy w wielu dziedzinach życia jest coraz szybszy. Zdecydowanie przekroczył on nawet optymistyczne przewidywania wielu futurystów. Postęp naukowy jest znacznie szybszy od przewidywanego postępu w trybie geometrycznym, co dotyczy …
  • Edukacja przedszkolnaEdukacja przedszkolna
    Dzieci zaczynają swoją przygodę z nauczaniem bardzo wcześnie. W sumie uczą się już w pierwszych miesiącach życia podstawowych czynności życiowych. W przedszkolu jednak zaczynają uczyć się literek, cyferek, kolorów, kształtów …
  • Edukacja – cel życia.Edukacja – cel życia.
    Wiadomo, że każdy człowiek potrzebuje się edukować. Jedni dla przyszłej pracy, inni dla teraźniejszej potrzeby, a jeszcze inni dla samych siebie. Jest to bardzo przyjemna czynność, jeśli nie musi być …

Rewolucja amerykanska

Podłoże i przyczyny rewolucji amerykańskiej wykraczały oczywiście daleko poza wspomniane wyżej postanowienia Aktu Quebecu z 1774 r. Konflikty poszczególnych kolonii z metropolią brytyjską ciągnęły się na przestrzeni długiego okresu od pierwszej połowy XVII w. i narastały z biegiem czasu coraz poważniej. Trzynaście kolonii północnoamerykańskich Wielkiej Brytanii nie stanowiło jednolitego organizmu ani pod względem naro-dowościowo-językowym, ani ekonomicznym czy społecznym. W przededniu wojny o niepodległość liczyły one około 1,8 min mieszkańców i wykazywały tendencję do stałego wzrostu dzięki nieustannemu napływowi imigrantów. Dominował element anglosaski, pod względem religijnym kalwiński, zaznaczały się liczne różnice w sytuacji i strukturze poszczególnych kolonii. W południowych koloniach (Georgia, Karolina Południowa, Karolina Północna, Wirginia, Maryland) rozwinęły się na wielką skalę plantacje ryżu i bawełny, wykorzystujące w dużym stopniu siłę niewolniczą Murzynów. Stanowiły one przeważnie własność wielkich posiadaczy i produkowały na eksport, znajdujący się całkowicie w rękach kupców ngielskich. Kolonie środkowe (Delaware, New Jersey, Pennsylvania, New York) odznaczały się znaczną liczbą niewielkich posiadłości farmerskich, uprawiających zboże i kukurydzę oraz prowadzących hodowlę.

Comments are closed.