• Na naukę nigdy nie jest za późnoNa naukę nigdy nie jest za późno
    Niestety nie wszyscy kończą edukację w terminie. Prawo przewiduje możliwość edukacji w publicznych, dziennych szkołach jedynie do określonego wieku – około dwudziestu lat. Ci, którzy w tym terminie nie zdążą …
  • Szkolenia edukacyjne przed egzaminem gimnazjalnymSzkolenia edukacyjne przed egzaminem gimnazjalnym
    Nasz system nauczania zaczyna wprowadzać coraz większe urozmaicenia w celu jeszcze bardziej wnikliwego sprawdzania jakości wiedzy, które posiadają dzieci. Jest to również informacja dla rodziców na temat tego gdzie ich …
  • Co jest ważne dla młodego człowiekaCo jest ważne dla młodego człowieka
    Każdy z nas był kiedyś dzieckiem oraz nastolatkiem. Choć chyba wielu z dorosłych o tym czasem zapomina. Zwłaszcza wtedy kiedy nie możemy dogadać się ze swoim nastoletnim dzieckiem. A wystarczy …

Pochodzenie nauki

Każdy z nas prowadzi swoje badania. Czasem to dociekania nad pogodą, prowadzimy obserwacje na przestrzeni lat jak się zmienia temperatura latem czy zimą, jakie są opady, jak zmienia się krajobraz pod wpływem różnych naszych działań lub rozbudowywań terenu. Właśnie tą część badawczą można nazwać nauką – próbą wyjaśnienia funkcjonowania świata w którym żyjemy. Skąd się wzięła nauka? Czy istnieje jej ‘ojciec’? Człowiek już od zamierzchłych czasów stara się szukać odpowiedzi na nurtującego go pytania, systematyzować i szukać schematów w otaczającym go świecie. Nauka, jako pytanie, poszukiwanie istoty rzeczy została kiedyś nazwana filozofią. Z greckiego tłumaczenia ‘filozofia’ to ‘umiłowanie mądrości’. Właśnie te pytania o istote rzeczy, o przyczyny i powody, tworzące naukę sprawiły, że jako pierwsze z filozofii już w IIw. ne. wyodrębniły się medycyna i prawo już. Od tamtego czasu już tylko wzbogacamy podział. Przykładowo psychologia jako odrębna nauka została dopiero uznana w XIXw., wcześniej była uznawana jedynie jako dziedzina filozofii. Człowiek, jako istota rozumna, stale chce się rozwijać i poznawać i wiedzieć coraz więcej. Każdego dnia każdy z nas prowadzi swoje obserwacje, które pomagają mu lepiej zrozumieć świat. Każdy z nas tworzy naukę.

Comments are closed.