• Znaczenie zawodu nauczycielaZnaczenie zawodu nauczyciela
    Bardzo często mówi się o powołaniu w wielu zawodach. I chociaż naturalnie słowo powołanie najbardziej kojarzy się z duchownymi lub żołnierzami, to w istocie do każdego zawodu można dostać powołanie …
  • Kto może zostać nauczycielem?Kto może zostać nauczycielem?
    W Polsce osoba, która chce zostać nauczycielem musi spełnić wymagania odnośnie kwalifikacji postaw moralnych, odpowiedniego zdrowia. Nauczycielem, może być osoba, która: posiada wykształcenie wyższe z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła …
  • Wybór kierunków kształcenia wyższegoWybór kierunków kształcenia wyższego
    Obecnie mamy w Polsce niesłychaną ilość uczelni, uniwersytetów i akademii a także szkół policealnych i studiów. Co wybrać? Zapewne większość odpowie, że najlepiej wybrać zawody, które cieszą się społecznym uznaniem, …

Czlowiek

Człowiek – świadomie lub nieświadomie – czerpie z otaczającego go środowiska wytyczne do tego, co nazywa estetyką. Jego artystyczne wyczucie formy rozwija się, szkoli i ożywia w codziennym kontakcie z wszystkim, co go otacza. Od dawien dawna kojarzymy wszystko co zdrowe i naturalne z pięknem, z harmonią. Wszystko co nienaturalne, zwyrodniałe, chorobliwe – odczuwamy jako brzydkie, fałszywe. Kiedy wiec jedna i ta sama zasada budowy roślin nieustannie, w tysiącach wariantów, rzuca się w oczy człowiekowi, który codziennie na nowo rozeznaje swe środowisko wkomponował Tycjan w to naturalne „pole napięcia”, na którym oparł swój obraz. Wystarczy spojrzeć na wzgórze na horyzoncie, na prawo od wieży kościelnej, na gałęzie wielkiego drzewa, na brzeg chmury pod konstelacją gwiezdną, na tylne łapy i linię brzucha wielkiego drapieżnego kota, na oś przewróconego wazonu z lewej strony na pierwszym planie lub na podniesioną prawą rękę satyra w wieńcu z liści winorośli z prawego krańca obrazu, albo też na jego zgiętą nogę. Jeśli ktoś uzna to za rzecz przypadkową lub też dojdzie do przekonania, że obraz Tycjana jest być może przykładem wyjątkowym, może odrysować siatkę na przezroczystym papierze i nakładać ją kolejno na reprodukcje w jakimś albumie dzieł sztuki. Będzie zdumiony, jak powszechne są kompozycje zgodne z dynamiką złotego podziału (niekiedy stanowią jej zwierciadlane odbicie).

Comments are closed.