• Polowanie na czarownice w XXI wieku
    W czasach, kiedy sądownictwo było inkwizycją, na porządku dziennym były procesy o czary, palenie czarownic na stosach, a życiem przeciętnego człowieka kierowały zabobony i przesądy. Co dziwne, w dawnych wiekach, …
  • Jak wygląda egzamin na prawo jazdy?
    Większość z nas nie wyobraża sobie życia bez samochodu w dzisiejszych czasach. Jest on przecież przydatny w naprawdę wielu sytuacjach. Na przykład kiedy jedziemy na urlop, robimy zakupy czy po …
  • Czy zdobytą wiedzę należy pielęgnować?
    Poświęcając czas na naukę chcemy, aby wiedza, którą zdobędziemy pozostała w nas jak najdłużej. Prawda jest jednak taka, że gdy zbliża się kolejny sprawdzian czy kolokwium, uświadamiamy sobie, że niewiele …

Czlowiek

Człowiek – świadomie lub nieświadomie – czerpie z otaczającego go środowiska wytyczne do tego, co nazywa estetyką. Jego artystyczne wyczucie formy rozwija się, szkoli i ożywia w codziennym kontakcie z wszystkim, co go otacza. Od dawien dawna kojarzymy wszystko co zdrowe i naturalne z pięknem, z harmonią. Wszystko co nienaturalne, zwyrodniałe, chorobliwe – odczuwamy jako brzydkie, fałszywe. Kiedy wiec jedna i ta sama zasada budowy roślin nieustannie, w tysiącach wariantów, rzuca się w oczy człowiekowi, który codziennie na nowo rozeznaje swe środowisko wkomponował Tycjan w to naturalne „pole napięcia”, na którym oparł swój obraz. Wystarczy spojrzeć na wzgórze na horyzoncie, na prawo od wieży kościelnej, na gałęzie wielkiego drzewa, na brzeg chmury pod konstelacją gwiezdną, na tylne łapy i linię brzucha wielkiego drapieżnego kota, na oś przewróconego wazonu z lewej strony na pierwszym planie lub na podniesioną prawą rękę satyra w wieńcu z liści winorośli z prawego krańca obrazu, albo też na jego zgiętą nogę. Jeśli ktoś uzna to za rzecz przypadkową lub też dojdzie do przekonania, że obraz Tycjana jest być może przykładem wyjątkowym, może odrysować siatkę na przezroczystym papierze i nakładać ją kolejno na reprodukcje w jakimś albumie dzieł sztuki. Będzie zdumiony, jak powszechne są kompozycje zgodne z dynamiką złotego podziału (niekiedy stanowią jej zwierciadlane odbicie).

Comments are closed.