• Nakłady na naukę są z roku na rok mniejszeNakłady na naukę są z roku na rok mniejsze
    Mamy w Polsce wielu naukowców dużej klasy, którzy dają z siebie wszystko w dążeniu do nowych odkryć. Bardzo rzadko, praca naszych naukowców przekłada się na zastosowanie metod, czy wprowadzeniu nowych …
  • Nauka poprzez słuchanieNauka poprzez słuchanie
    Nauka jest jednym z najważniejszych elementów w życiu każdego człowieka. Dzięki niej stajemy się o wiele bardziej elokwentni, a co więcej znaczenie szerszą posiadamy wiedzę. Aby jednak móc osiągnąć dobre …
  • Równe szanse w szkoleRówne szanse w szkole
    Wyrównywanie szans dzieci pochodzących z różnych środowisk i społeczności powinno się stać priorytetem dla szkół znajdujących się na terenie całej Polski. To właśnie edukacja powinna być tym elementem, który gwarantuje …

Czlowiek

Człowiek – świadomie lub nieświadomie – czerpie z otaczającego go środowiska wytyczne do tego, co nazywa estetyką. Jego artystyczne wyczucie formy rozwija się, szkoli i ożywia w codziennym kontakcie z wszystkim, co go otacza. Od dawien dawna kojarzymy wszystko co zdrowe i naturalne z pięknem, z harmonią. Wszystko co nienaturalne, zwyrodniałe, chorobliwe – odczuwamy jako brzydkie, fałszywe. Kiedy wiec jedna i ta sama zasada budowy roślin nieustannie, w tysiącach wariantów, rzuca się w oczy człowiekowi, który codziennie na nowo rozeznaje swe środowisko wkomponował Tycjan w to naturalne „pole napięcia”, na którym oparł swój obraz. Wystarczy spojrzeć na wzgórze na horyzoncie, na prawo od wieży kościelnej, na gałęzie wielkiego drzewa, na brzeg chmury pod konstelacją gwiezdną, na tylne łapy i linię brzucha wielkiego drapieżnego kota, na oś przewróconego wazonu z lewej strony na pierwszym planie lub na podniesioną prawą rękę satyra w wieńcu z liści winorośli z prawego krańca obrazu, albo też na jego zgiętą nogę. Jeśli ktoś uzna to za rzecz przypadkową lub też dojdzie do przekonania, że obraz Tycjana jest być może przykładem wyjątkowym, może odrysować siatkę na przezroczystym papierze i nakładać ją kolejno na reprodukcje w jakimś albumie dzieł sztuki. Będzie zdumiony, jak powszechne są kompozycje zgodne z dynamiką złotego podziału (niekiedy stanowią jej zwierciadlane odbicie).

Comments are closed.