• Przewaga umysłu ścisłego nad humanistycznymPrzewaga umysłu ścisłego nad humanistycznym
    Przez wiele lat konflikt między ludźmi z umysłem ścisłym a humanistami przebiegał w sposób dość pokojowy i wyrównany, ponieważ obie strony miały na swoją obronę liczne dzieła, bez których druga …
  • Szkolenia dla pracowników coraz częściej przez internetSzkolenia dla pracowników coraz częściej przez internet
    Jeżeli firma ma kilkanaście swoich filii w różnych częściach kraju, trudno jest zwołać pracowników w jednym miejscu, o jednej porze, aby zorganizować niezbędne szkolenie. Chcąc zaprosić wszystkich na spotkanie w …
  • Zdobywanie wiedzy medycznejZdobywanie wiedzy medycznej
    Wiedza medyczna to bardzo trudna dziedzina którą czasami trzeba studiować wiele lat. Jeśli ktoś ma zamiłowanie od lat dziecinnych wówczas może już wybrać szkołę średnią o takim profilu. Medycyna dzieli …

Czlowiek

Człowiek – świadomie lub nieświadomie – czerpie z otaczającego go środowiska wytyczne do tego, co nazywa estetyką. Jego artystyczne wyczucie formy rozwija się, szkoli i ożywia w codziennym kontakcie z wszystkim, co go otacza. Od dawien dawna kojarzymy wszystko co zdrowe i naturalne z pięknem, z harmonią. Wszystko co nienaturalne, zwyrodniałe, chorobliwe – odczuwamy jako brzydkie, fałszywe. Kiedy wiec jedna i ta sama zasada budowy roślin nieustannie, w tysiącach wariantów, rzuca się w oczy człowiekowi, który codziennie na nowo rozeznaje swe środowisko wkomponował Tycjan w to naturalne „pole napięcia”, na którym oparł swój obraz. Wystarczy spojrzeć na wzgórze na horyzoncie, na prawo od wieży kościelnej, na gałęzie wielkiego drzewa, na brzeg chmury pod konstelacją gwiezdną, na tylne łapy i linię brzucha wielkiego drapieżnego kota, na oś przewróconego wazonu z lewej strony na pierwszym planie lub na podniesioną prawą rękę satyra w wieńcu z liści winorośli z prawego krańca obrazu, albo też na jego zgiętą nogę. Jeśli ktoś uzna to za rzecz przypadkową lub też dojdzie do przekonania, że obraz Tycjana jest być może przykładem wyjątkowym, może odrysować siatkę na przezroczystym papierze i nakładać ją kolejno na reprodukcje w jakimś albumie dzieł sztuki. Będzie zdumiony, jak powszechne są kompozycje zgodne z dynamiką złotego podziału (niekiedy stanowią jej zwierciadlane odbicie).

Comments are closed.