• Wiedza teoretyczna i praktycznaWiedza teoretyczna i praktyczna
    Jeśli chodzi o podział wiedzy – w aspekcie teoretycznym, to możemy go dokonać bez większych problemów. Dokonał go już na przykład Arystoteles, wielki filozof, który stworzył podstawy pod dzisiejsze systemy …
  • Popularność kluczem do sukcesuPopularność kluczem do sukcesu
    Dla wielu ludzi rankingi i wyniki statystyczne stają się wielką obsesją – tym większą, im mocniej dotyczą życia człowieka bezpośrednio w nie ingerując. A dzieje się tak coraz częściej, gdyż …
  • Czy studia dają nam odpowiednią wiedzę?Czy studia dają nam odpowiednią wiedzę?
    W dzisiejszych trudnych czasach kiedy kryzys gospodarczy zaczyna coraz bardziej powodować u nas problemy z pracą, młodzi ludzie zadają sobie pytanie odnośnie tego czy studia na jakie starają się dostać …

Czlowiek

Człowiek – świadomie lub nieświadomie – czerpie z otaczającego go środowiska wytyczne do tego, co nazywa estetyką. Jego artystyczne wyczucie formy rozwija się, szkoli i ożywia w codziennym kontakcie z wszystkim, co go otacza. Od dawien dawna kojarzymy wszystko co zdrowe i naturalne z pięknem, z harmonią. Wszystko co nienaturalne, zwyrodniałe, chorobliwe – odczuwamy jako brzydkie, fałszywe. Kiedy wiec jedna i ta sama zasada budowy roślin nieustannie, w tysiącach wariantów, rzuca się w oczy człowiekowi, który codziennie na nowo rozeznaje swe środowisko wkomponował Tycjan w to naturalne „pole napięcia”, na którym oparł swój obraz. Wystarczy spojrzeć na wzgórze na horyzoncie, na prawo od wieży kościelnej, na gałęzie wielkiego drzewa, na brzeg chmury pod konstelacją gwiezdną, na tylne łapy i linię brzucha wielkiego drapieżnego kota, na oś przewróconego wazonu z lewej strony na pierwszym planie lub na podniesioną prawą rękę satyra w wieńcu z liści winorośli z prawego krańca obrazu, albo też na jego zgiętą nogę. Jeśli ktoś uzna to za rzecz przypadkową lub też dojdzie do przekonania, że obraz Tycjana jest być może przykładem wyjątkowym, może odrysować siatkę na przezroczystym papierze i nakładać ją kolejno na reprodukcje w jakimś albumie dzieł sztuki. Będzie zdumiony, jak powszechne są kompozycje zgodne z dynamiką złotego podziału (niekiedy stanowią jej zwierciadlane odbicie).

Comments are closed.